PAS Cawangan Sungai Rambai,Parlimen Jasin,Melaka

As-Salam

Lagu Rasmi PAS

Zikir Oleh Nik Aziz

Wednesday, August 12, 2009

SPR tidak pro pengundi

PARTI ISLAM SEMALAYSIA Pictures, Images and Photos

SPR tidak pro pengundi, isytihar mengundi hari bekerja






KUALA LUMPUR, 12 Ogos - Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar menyifatkan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tidak pro pengundi apabila mengisytiharkan hari mengundi bagi Pilihanraya Kecil Permatang Pasir pada 25 Ogos 2009 (Selasa) iaitu hari bekerja.

Kecewa dengan keputusan SPR itu, beliau berkata, sepatutnya SPR memberi ruang kemudahan kepada pengundi untuk turun mengundi tanpa perlu mengambil cuti.


"Walaupun SPR kata dalam undang-undang majikan harus melepaskan pekerja mereka untuk keluar mengundi, tetapi kita (PAS) masih tidak nampak majikan akan memberi kerjasama yang baik," ujarnya yang dilantik sebagai Pengarah Piliharaya Kecil Permatang Pasir itu.


Tekannya lagi, keputusan SPR itu nyata menyusahkan pengundi, terutamanya yang tidak berada di luar lokaliti tempat mengundi, melainkan SPR menetapkan hari membuang undi itu pada hari bercuti (Sabtu).


Tambahnya, SPR sendiri tidak seriusnya mengambil tindakan kepada majikan untuk membenarkan pekerjanya keluar mengundi.


"Sekalipun majikan berkenaan membenarkan pekerjanya keluar mengundi, ianya tetap akan menyusahkan pengundi tersebut kerana ianya akan melibatkan kekangan waktu terutamanya bagi mereka yang berkerja di luara dari kawasan mengundi," ujarnya.


Mahfuz melihat keputusan SPR menetapkan hari mengundi pada hari bekerja itu hanya mengganggu efisensi dan produktiviti yang perlu diberi keutamaan di institusi tersebut.


"SPR sudah berkali-kali tidak mengendahkan dan tidak menampakkan slogan yang di katanya 'rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan', sepatutnya mereka mengutamakan rakyat," tegasnya.


Sebelum itu beliau turut mencadangkan SPR mengkaji semula keputusan yang telah dibuat itu dan mengharapkan hari mengundi dibuat pada hari bercuti supaya memberi ruang yang lebih selesa kepada pengundi pada hari kejadian.

sumber

0 pendapat:

Post a Comment

Iklan Dari Harakah

 

N28 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template